17 Şubat 2019 Pazar

Aysel Gürel hakkında 10 ilginç bilgi

17 Şubat 2008 tarihinde 79 yaşındayken kaybetmiştik Aysel Gürel'i. Bu sene de onu ölüm yıldönümünde anıyoruz. Fakat sadece üzüntü ve özlemle değil, yer yer tebessümle, yer yer kahkahayla, şaşkınlıkla... Çünkü o öldükten sonra bile hakkında devamlı yeni şeyler öğrendik. O, deliliğiyle, 'Deli Aysel' oluşuyla iz bıraktı bu dünyada. Kolay kolay silinecek gibi de değil.


Aysel Gürel hakkında 10 ilginç bilgi

1- Şair

Aysel Gürel bestelenen ve bestelenmeyen binlerce şarkı sözü yazdı. Bu nedenle de titri hep 'söz yazarı' oldu. Ama yazdıklarına baktığımızda hemen hepsinin bir edebi değeri olduğunu görüyoruz.

'Senin İçin Sana Değil' adlı bir anlatı kitabı ve 'Şiir... Şimdi' adında bir şiir kitabı bulunuyor.

2- 20 bin şarkı sözü

Aysel Gürel 2008 yılında karaciğer yetmezliği nedeniyle hayatını kaybetmişti. Ölümünden 10 yıl sonra kızı Müjde Ar, annesinin evinde bulduklarıyla ilgili "Resmen bir çöp evdi. Boş bulduğu her yere yazmış. Şarkı sözlerini toplamak iki yılımı aldı. 20 bin civarı şarkı sözü var" dedi.

Bu şarkı sözlerinden birinin Tarkan'ın 2010 yılındaki 'Adımı Kalbine Yaz' albümünün ilk şarkısı olan 'Sevdanın Son Vuruşu' olduğu öğrenildi. Kim bilir daha ortaya çıkmayı bekleyen ne madenler var o 20 binden fazla söz yığınının arasında...

3- İlk yazma tecrübesi

Aysel Gürel hislerini cümlelere ilk döküşünü şöyle anlatmıştı: "8 yaşındayken çok yaramazlık yaptığım için uslu durayım diye bir kuzu aldılar bana. Adını 'Mido' koydum. 'Şarkısız canlı mı olur?' diye düşünüp bir de şarkı yaptım Mido'ya. 'Mido güzel kuzu, annesinin yavrusu' diye gidiyordu şarkı. Söz ve beste yapmam ilk böyle başladı diyebilirim."

Aysel Gürel sanat dünyasına ilk profesyonel adımını ise 15 yaşındayken Trabzon Halk Evi'nde attı.

4- 'Deli Aysel' lakabı

Aysel Gürel, 'deli' lakabını bizzat taktığını söylemişti. Deliliğinin hikayesini de şu sözlerle anlatmıştı: "Çocukluk yıllarında bulunduğum yerde kocakarı kültürü vardı. Bütün şehri sarar bu kültür. Yeni yetişen genç kızlar ve erkekler hakkında türlü hikayeler uydurulur. Mesela mahalledeki fotoğrafçının kızı apandisiti alınsın diye hastaneye kaldırılır. O kocakarı kültürü hemen destan yazar. Neymiş, kız hamile kalmış, çocuk aldırmış. Ben çok okuduğum için bundan nasıl kurtulurum diye düşündüm. Deli rolü yaparsam kurtulurum dedim."

5- Yayınlanan ilk şarkı

Aysel Gürel'in sayısız şarkıya katkısı var. Tam sayısını bilmenin mümkün olmadığı bu eserlerin resmi kaynaklara göre ilk yayınlanan örneği 1973 yılından.

1973'te Güzin ile Baha'nın çıkardığı 'Nidem Nidem' albümündeki 'Deli Balım' şarkısının sözleri Aysel Gürel'e ait.

6- Öğretmenlik

Aysel Gürel 'Deli Aysel' olmasının, renkli kişiliğinin, şairlik ve söz yazarlığının dışında bir de öğretmendi. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi'nde Sanat Tarihi okuyan Aysel Gürel, bir süre edebiyat öğretmenliği yaptı.

7- Evlenme teklifi

Aysel Gürel, 1947 ya da 1948 yılında evlendiği gazeteci Vedat Akın'la 1957'ye kadar evli kaldı. Fakat evlilik teklifini tam da Aysel Gürel'den beklenecek bir hareketle, aniden kendisi yaptı. Kendisi olayı şöyle anlatıyor:

"O aralar fuayemize gazeteciler doluşuyordu. Çok güzeldim, kapak çekiyorlardı. O ara çok yakışıklı bir gazeteciye takıldım, Müjde'ye benziyor ama erkek düşün ki, bıyıklısı. O yıllarda Amerikan sinemasının meşhur aktörü Tyron Power vardı, ona benzeyen. Gece Postası'nda çalışıyordu o zaman, röportaj yapmıştı benimle. Bir gün Babıali'den geçerken gazeteye girdim, 'Vedat bey burada mı' dedim, 'Odasında' dediler ve odasına çıkardılar beni. Oturdum karşısına ve 'Benimle evlenir misin' dedim ona. 4 ay kadar sözlü kaldıktan sonra evlendik ama teklif benden geldi. Ben de artık geç kalmadan, ürünlerimi çıkartayım dedim. Ee yaş 25'lere gelmişti."

Bu evlilikten Mehtap ve Müjde adında iki kızları oldu.

8- Kendini tanımlama şekli

"Ben birey değilim. Ben kalabalık bir nesneyim. Ben tek başıma radyoyum, televizyonum, konserim, orkestrayım, her şeyim. Türkiye'nin ilk anarşist kızıyım ben. İlk çiçek kızıyım. İlk hippisiyim. Ben amazon kadınıyım. Türkiye'de kadının bilinçaltıyım."

9- Gelişim süreci

Aysel Gürel, eşsiz bir edebi yetenek ve şairlikle mahalle kültürünü aynı bünyede barındırıyordu. 'Deli' lakabını nasıl aldığını anlattığı olayda mahalle kültürünün içinde büyüdüğünü söylüyordu. Fakat aynı olayda "Çok okuyordum" da diyor.

Bir başka açıklaması ise şöyle: "Muazzam bir kütüphanede emeklemeye başladım ben. Ancak kitaplarda anlatılan şeylerle, mahallede anlatılanların birbirine benzemediğini gördüm. Ünzile odur işte. Köyün son çitine gitmeye korkar, çünkü dünyanın orada bittiğine inanır."

Kitaplardaki dünyayla mahalledeki dünyanın bu tezatlığı, onda ikisinin de sentezlenmesine yol açmış.

10- Aysel'in albümü

2013 yılında içerisinde Aysel Gürel'in 'J attendrai' şarkısını söylediği, 14 sanatçının da onun bazı bestelerini seslendirdiği 'Aysel'in' adlı albüm yayınlandı.

http://www.milliyet.com.tr/aysel-gurel-hakkinda-10-ilginc-bilgi-molatik-11003/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder