19 Ocak 2017 Perşembe

1960'lı yıllardaki eşcinsel hayatlar

Fotoğrafçı Anthony Friedkin 1969-1972 yılları arasında Los Angeles ve San Francisco'da eşcinsel kültürü belgeleyen ilk projesi The Gay Essay'ı yarattı. O zamanlar kimsenin ilgilenmediği fotoğraf projesi, bugün Yale Üniversitesi tarafından kitap olarak yayınlandı.

EN ÖZGÜN PORTRE PROJELERİNDEN BİRİ


"19 yaşında, savunmasız, kendi kimliğini arayan bir gençtim" diyen fotoğrafçı Anthony Friedkin, Hollywood'da büyüyen, sanata meraklı bir çocuktu.

19 yaşındayken yakaladığı kareler, şimdilerde Amerika'daki eşcinsel yaşamın en özgün portre projelerinden biri olarak görülüyor.

HERKES ALAY EDERKEN O BAŞKA BİR AÇIDAN BAKTI


1969'da Amerika'daki eşcinsel kültürel devrim büyüyordu. Gazete köşeleri ve karikatürlerde, eşcinsel erkek&kadın tasvirleri yapılıyordu.

Ancak "The Gay Essay" projesi farklıydı. Eşcinseller Freidkin'e rehberleri gibi davrandılar. "Bana yardım ettiler," diye anlatıyor Freidkin. "Enerjilerinin kameramın merceğinden içeri girmesine izin verdiler."

ONLARA SAYGI DUYUYORDU


Friedkin için amaç, kalıpları aşmak ve her eşcniselin temsilini derinleştirmekti.

"Eşcinsel insanları onurlandırmak, onlara saygı duymak ve özgürlükleri için mücadele etmelerine yardımcı olmak istedim" diyor.

"BARLARDA DÖVÜLEN ARKADAŞLARIM VARDI"


"Eşcinsellerin nasıl tedavi edildiğini görmek beni çok üzdü," diye ekliyor.

"Barlarda dövülen arkadaşlarım vardı. Çok öfkelendim. Şimdi bile kitabı tekrar baktığımda duygulanıyorum. "

"SOKAĞIN BİR PARÇASI OLMAK İSTEDİM"


"Boynunda fotoğraf makinesi sallanan bir yarış atı gibiydim. Galiba safça bir yaklaşımım olduğu için iyi işler çıkardım. Akademik olarak ne yapmam gerektiğini ya da neden yapmam gerektiğini önceden belirlememiştim. Sadece dışarı çıkmak ve sokağın bir parçası olmak istedim" dedi.

REKLAMCILARDAN KORKTUKLARI İÇİN YAYINLAMADILAR


Fotoğraflarının görülmesi uzun yıllar aldı.

"Çalışmalarıma ilk başladığımda hiçkimse yayınlamakla ilgilenmedi" diyor.

"İki kişinin öpüşüp birbirlerine samimiyet gösterdikleri fikrinden dolayı, reklamverenlerini kaybedeceklerinden korkuyorlardı. Reklamcılara kafayı takmıştı. Çok korkuyorlardı. "


MÜZEDE GÖSTERİLDİ VE KİTAP OLARAK YAYINLANDI


2014 yılında "The Gay Essay" projesi, ilk olarak San Francisco'daki De Young Müzesi'nde gösterildi ve San Francisco Güzel Sanatlar Müzesi ve Yale Üniversitesi Basın tarafından bir kitap olarak yayınlandı.

40 YIL SONRA BİLE CAPCANLI


Fotoğrafın toplumsal değişimi etkileme kabiliyeti söz konusu olduğunda, Friedkin'in çalışmaları, fotoğrafın 40 yıl sonra bile kalıcı izler yaratacağını gösteriyor.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder