17 Mart 2019 Pazar

Tazminatsız İşten Çıkartıldı, Zorunlu Seks İşçiliği Yapıyor

Yaklaşık dört yıl boyunca kasiyer olarak çalıştığı Boyner’den tazminatsız bir şekilde işten çıkartılan Göksel, şirkete açtığı davayı da kaybetti. Göksel, "Cinsiyet kimliğimden dolayı" kaybettiğini savunuyor.

“Dava süreci var diye şuana kadar konuşmadım. Ama artık dava sonuçlandı ve kaybettim. Emeklerim karşılığını alamadım.”

Bu sözleri, trans kadın Göksel söylüyor. Boyner Mağazası’nda kasiyer olarak çalışırken, tazminatı verilmeden işten çıkartılan Göksel, tazminat hakkını alabilmek için açtığı davayı da kaybetti.

Göksel’in İstanbul 16. İş Mahkemesi’nde Nisan 2018’de görülen karar duruşmasında, muhasebe müdürü ile whatsapp grubundaki konuşmaları “hakaret” olarak değerlendirildi. Şuana kadar basına konuşmamasının nedeninin avukatının “basın duyarsa davayı kaybederiz” yorumu olduğunu söyleyen Göksel, yaşananları şöyle anlattı:

“13 Eylül 2013’te tarihinde erkek fizyolojik görünümde iken Boyner Mağazacılık Kartal Real Şubesi’nde kasiyer olarak işe başladım. 2015 Mayıs’ında Marmara Üniversitesi Eğitim Araştırma Hastanesi'nde cinsiyet geçiş sürecime başladım. İşyerimde çok iyi bir şekilde çalışmaktaydım fakat zaman zaman mobbinge uğruyordum. Mağazadaki mobbinge sessiz kalmak zorunda kaldım.

“Tacize uğradım”

Çalıştığı mağaza 2016’da kapatılmış. Ünalan Akasya Şubesi’ndeki Boyner Mağazası’na gönderilmiş.

Yeni mağazada da benzer sorunlar yaşamış:

“Bu şubenin defalarca gerek erkek, gerek kadın personeli tarafından taciz edildim. Burada 300-350 kişilik bir kadro vardı. Kartal Mağazası’ndan Ünalan Akasya’ya gelen bir tek ben ve bir de müşteri hizmetleri görevlisi arkadaşım vardı.”

“Haksızlığa uğradım, mağazadan uzaklaştırıldım”

“2017 yılının ocak ayında Boyner'in personeli olmayan başka bir markanın bir çalışanı benimle alay etti, aşağıladı. Durumu yönetime bildirdim. Bu olaydan ötürü etik kurulu soruşturma açtı. Soruşturma üç hafta sürdü, bu süre boyunca beni mağazadan uzaklaştırdılar.

“Haksızlığa uğrayan benim mağazadan uzaklaştırılan da..."

Tazminatsız işten çıkarıldı

“Bu soruşturmada herkes benden yana oldu. Sadece kasiyerlerin ve muhasebenin olduğu mesajlaşma grubunda bir yöneticiyle aramızda bir tartışma yaşandı.

"Bu tartışmada bu kişi benim yıllık izinlerimi istediği gibi kafasına göre verebileceğini söyledi. Çalışma saatlerine müdahale edemeyeceğimi ifade etti. Ben de bunun neticesinde sinirlendim ve artık yeter diye isyan ettim. O an çok sinirlendim; aptal, salak gibi sözler söyledim. Sonra bu olay merkeze bildirildi. Bunun neticesinde ikimizin de görüşleri alındı etik kurul sorgulama yaptı."

Göksel bu ikinci soruşturma sonrası işten tazminatsız çıkarılmış.

“Zorunlu seks işçisiyim”

“Kartal’daki Anadolu 16. İş Mahkemesi’nde görülen karar duruşmasında mesajlaşmalar gösterildi ve mahkeme onları hakaret olarak nitelendirdi” diyen Göksel, son olarak şöyle seslendi:

“Bugün zorunlu biri seks işçisiyim. Maalesef haklarımız ve emeğimin karşılığını alamadım. Adalet istiyorum. Emeklerimin karşılığını istiyorum. Seks işçiliği yapmak istemiyorum”

"İş akdi feshinin cinsiyet kimliğiyle ilgisi yok"

Boyner Grup Kurumsal Sorumluluk Direktörü Aysun Sayın da şunları söyledi:
"Göksel iş arkadaşlarına birkaç kez hakaret ederek iş barışını bozdu. Tüm destek ve uyarılarımıza rağmen iş akdini feshetmek zorunda kaldık. Haklı gerekçelerle iş akdi feshedildiğinde tazminat ödenmesi hem yasal olarak hem de şirket kurallarımız açısından sözkonusu değil.
"Her türlü kimlikle birlikte cinsiyet kimliği nedeniyle hiç bir ayrımcılık yapılamayacağı çalışma ilklerimiz arasında açıkça ifade ediliyor. Bu konuda mağaza yöneticilerimiz ve çalışanları eğitiyoruz. Göksel’le ilgili süreçte de etik kurallar dışı bir durum olmaması için hem Holding seviyesinde düzenli takip yaptık, hem de süreci Kaos GL’nin bilgi ve danışmanlığına açtık. Tüm çabamıza rağmen Göksel arkadaşlarıyla sürekli kavga çıkardı, son aşamada da yazılı ve cinsel içerikli küfür ve ağır hakaretleri tekrarlaması nedeniyle iş akdini feshetmek zorunda kaldık.
"Tek bir hata ile bir çalışanımızın işten çıkarılması söz konusu olamaz. Ben kişisel olarak da çok çaba gösterdim ve Göksel’le ve çalışma ortamıyla bizzat ilgilendim. Göksel uyarılarımıza rağmen hatalı ve insan onurunu zedeleyen davranışlarını ısrarla tekrar etmeyi tercih etti. Göksel’in başlattığı hukuki süreç de şirket lehine sonuçlandı. Biz çalışma ilkelerimizi, iyi niyetle sonuna kadar uyguladık, elimizden geleni yaptık." (EMK / HK)

Evrim Kepenek
bianet kadın ve LGBTİ haberleri editörü. Cumhuriyet, Birgün, Taraf, DİHA ve Jin News için çalıştı. Sivil Sayfalar, Yeşil Gazete, Journo ve sektör dergileri için yazılar yazdı. Okulun Duzi belgeselini yönetti. Hemşin kültür dergisi GOR’un yazarlarından. Yeşilden Maviye & Karadeniz'den Kadın Portreleri, Sırtında Sepeti, Medya ve Yalanlar isimli kitaplara katkı sundu. 2011 Musa Anter Gazetecilik ödülü sahibi. İstanbul Üniversitesi Avrupa Birliği bölümünden mezun oldu, eğitimine Bilgi Üniversitesi Uluslararası İlişkiler bölümünde devam etti.

http://bianet.org/kadin/lgbti/206492-tazminatsiz-isten-cikartildi-zorunlu-seks-isciligi-yapiyor

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder