20 Nisan 2018 Cuma

Tekerlekli sandalyesi hayat arkadaşı olan transseksüel


Ece Devrim, sosyalist transseksüel bir kadın. Emekçi Hareket Partisi’nin (EHP), Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu’nun ve Kadın Meclisi’nin gönüllü üyelerinden. Şişli’de 2014 yılında karşıdan karşıya geçerken hızla gelen aracın çarpması sonucu yürüyemez hale geldi. Devrim’in bacağındaki engeli kazadan sonra yüzde 70’e çıktı. Bir sene yatağa bağımlı yaşadı. Arkadaşlarının desteğiyle o günleri geçirdi. Vücudunun sağ tarafındaki hareketleri kısıtlı. Arkadaşlarının yurtdışından getirttiği tekerlekli sandalyeyle dışarı çıkıyor. Sokaklarda seyyar satıcılık yaparak ayakta kalmaya çalışıyor. Şimdi KOAH hastalığıyla da mücadele eden Devrim ile yaşamının zorluklarını konuştuk. “Ne olursa olsun hayatla savaşmaktan vazgeçmeyeceğim” diyor.

Sokakta bir çocuk

Almanya’dan Türkiye’ye geldiğinde 15 yaşında olan Devrim’in uzun zamandır tek başına. Cinsel yönelimi nedeniyle babası tarafından İzmir’e akrabalarının yanına gönderilmiş. Bir süre sonra Almanya’ya dönmek için otobüsle İstanbul’a gelmiş. Telefonda babasıyla tartışınca, gitmekten vazgeçmiş. O gün bugündür hayatın zorluklarını tek başına göğüslüyor. “Çocuktum. Saftım. Sokakta yaşamaya başladım. Cinsel yönelimin suç olduğunu sonradan ögrendim” diyor. Tacize ve tecavüze maruz kaldığını anlatıyor: “Maalesef bende parayla cinsel ilişkiye zorlandım. Sex işçisi diyorlar. Ben buna ‘parayla cinsel ilişkiye zorlanan insanlar’ diyorum.Çünkü hiçbir insan bedenini satmayı kabul etmez. Bunu meşrulaştırmak adına ‘sex işçiliği’ denmesini kabul etmiyorum. Kendimi kurtarmak için çok çaba sarfettim. Bir dönem DJ’lik yaptım ama transseksüel bireyler bedenini satmaktan başka bir işe mahkum edilmiyorlar. Zorunda bırakıyorlar sonra yargılıyorlar. Sen iş verdin mi? Barınak verdin mi? Eğitim hakkı verdin mi? Bunları ver sonra yargıla.”

Biz size döneriz...

Devletin desteklediği meslek edinme kurslarına da katılan Devrim, altı ayda tamamladığı sağlık personelliği kursunun ardından asistanlık yapamadığını söylüyor. “Medikal eğitime gönderdiler. Asistanlık yapacaktım. Bir gün sonra cinsel kimliğimden dolayı asistanlığımı sonlandırdılar. Bir sürü sertifikam var” diyor. Devrim, Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu Genel Temsilcisi Gülsüm Kav’ın desteğiyle Beykoz Mavi Defne Down Sendromlu Çocukların Rehabilitasyon Servisi’nde staj yapmış. İlk başta orada da istenmemiş ancak daha sonra çalışma saatleri uzatılmış. Stajyerlik döneminden sonra yaptığı her başvuruya “Biz size döneriz” yanıtını almış. “Hala dönecekler. Ben 52 yaşıma girdim” diyen Devrim, devletten üç ayda bir engelli maaşı alıyor. KOSGEB’e de başvuran Devrim’e bir yıldır olumlu ya da olumsuz yanıt verilmemiş. Devrim’in bir yıllık kirası geçen yıl arkadaşlarının yürüttüğü kampanya sonucu toplanmıştı. Devrim, üç aydır ev kirasını kendisi karşılıyor.

‘Zabıtalar kovuyor’

Devrim’e göre, seyyar satıcılığın tek kötü tarafı ise zabıtalar. Şişli zabıtası iyi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Beyoğlu zabıtası ise “yasak” diyerek sokaktan göndermeye çalışıyor. Devrim, “Satmazsak ne yapacağız? diyorum. Devlet sana maaş vermiyor mu? diyorlar. O maaşı sana vereyim. Sen dene dediğimde susup kalıyorlar. Zamanla sokakta, esnaf dahil herkesin ablası oldum” diyor.

İlayda Kaya

http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/961315/Tekerlekli_sandalyesi_hayat_arkadasi.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder