8 Ocak 2018 Pazartesi

Münir Özkul filmlerinden


Neşeli Günler 1978
Yönetmen: Orhan Aksoy
En iyi turşu limonla mı yapılır, yoksa sirkeyle mi? Sinema tarihimizin en unutulmaz inatlaşmalarından biri ve ailenin ikiye bölünmesiyle sonuçlanır... Saadet Hanım (Adile Naşit) 3 çocuğunu alıp başka bir semte taşınır. Kardeşler yıllar sonra birbirlerini bulunca aileyi yeniden bir araya getirmeye karar verirler. Kazım Efendi’de Münir Özkul, özellikle karısı ve palavracı kardeşi Ziya’ya (Şener Şen) sinirlendiği sahnelerde şahanedir...

Gülen Gözler 1977
Yönetmen: Ertem Eğilmez
Münir Özkul’un 1970’li yıllarda canlandırdığı “dürüst, namuslu, alçakgönüllü, vicdan sahibi, merhametli baba” karakterleri arasında en çok sevilenlerinden biri Marangoz Yaşar Usta’dır... 5 kızı ve eşi Nezaket’le yaşayan Yaşar Usta, para delisi, hilekâr müetahhit Yunus’un karşısında manevi değerlerin savunucusu olarak durur. Nezaket’e “Kendi evin ha!” diyerek sitem ettiği ve evi terk ettiği sahnede mükemmeldir. İzlerken gözleriniz yaşarır.

Bizim Aile 1975
Yönetmen: Ergin Orbey
4 çocuklu Yaşar Usta ile 3 çocuklu Melek Hanım, mahallelinin ısrarıyla evlenirler. Ama çocukları bu durumdan hoşlanmaz... Münir Özkul’un, gelininin babası zengin işadamına “Sen milyarder, fabrikalar sahibi Saim Bey! Sen mi büyüksün? Hayır, ben büyüğüm. Sen bir hiçsin. Çünkü biz birbirimize parayla pulla değil sevgiyle bağlıyız” dediği o film... Finalde Alev (Itır Esen) aile sıcaklığına doğru koşarken biz de o evde onlarla olmak isteriz.

Hababam Sınıfı 1975
Yönetmen: Ertem Eğilmez
Özel Çamlıca Lisesi’ne yeni atanan Mahmut Hoca, Hababam Sınıfı olarak anılan 6 Edebiyat A’daki öğrencilerin haytalıkları karşısında şaşkına döner, onları yola getirmeye çalışır. “Hababam” da ona karşı direnir... Münir Özkul, mütevazı ve idealist eğitimci Mahmut Hoca’da unutulmaz bir performans çıkarıyor. Ayrıca eğitimin ne anlama geldiğini “Hababam”a bile öğretmeyi başarması bir yana, final beklenmedik ve etkileyicidir.

Mavi Boncuk 1975
Yönetmen: Ertem Eğilmez
Münir Özkul’un Adile Naşit’le birlikte oynadığı aile filmleri genelde birbirleriyle karıştırılır. Ama “Mavi Boncuk” ayrı bir yerde durur. Film, Zeki ile Metin’in, Kemal Sunal, Tarık Akan, Halit Akçatepe ve Emel Sayın’la buluşuyor. Kafadarlar hesap yüzünden dayak yer, gazinodan intikam almak için assolist Emel Sayın’ı halı içinde kaçırır. Unutulmaz sahne. Münir Özkul, Emel Sayın’ı evinde ağırlayan Baba Yaşar karakteriyle gelir karşımıza.

Salak Milyoner 1974
Yönetmen: Ertem Eğilmez
Zeki Alasya, Metin Akpınar ve Kemal Sunal gibi 3 büyük komedyeni bir araya getiren, hayranlarının seyretmekten bıkmadığı bu filmde Münir Özkul, define bulma aşkıyla yanıp tutuşan Kayserili 4 kardeşi eşleriyle birlikte evinde ağırlayan anlayışlı, yardımsever, babacan Mehmet Çavuş’u oynuyor. Ama kardeşler define için evin temelini kazmaktan bile çekinmiyorlar. Unutulmaz isimleri bir araya getiren bir Arzu Film klasiği...

Oh Olsun 1973
Yönetmen: Ertem Eğilmez
Patron Fehmi Haznedar, 3 oğlunu adam olsun diye fabrikasına işçi olarak alır ve Burhan Usta’nın (Münir Özkul) yanına verir... Oğlu Ferit (Tarık Akan), Burhan Usta’nın kızı Alev’e (Hale Soygazi) âşık olur. Ertem Eğilmez’in daha sonra giderek olgunlaştıracağı “aile filmleri”nin ilklerinden biri. Özkul, filmde sık sık canlandıracağı, şerefi, gururuyla yaşayan emekçi rolünde... Senaryo Arzu Film ekolünün önemli ismi Sadık Şendil’e ait.

Sev Kardeşim 1972
Yönetmen: Ertem Eğilmez
Yoksul kız-zengin erkek öyküsünü anlatan tipik bir Yeşilçam romantik komedisi... Münir Özkul, fabrika yapmak için mahalleyi satın alan fabrikatör Cemal’e (Hulusi Kentmen) tek başına karşı koyan Mesut Usta’yı canlandırıyor. Cemal’in kızı Alev (Hülya Koçyiğit) patronun oğlu Ferit’i (Tarık Akan) baştan çıkarmak için arkadaşlarıyla iddia girince işler karışıyor. Özkul, bu filmle Antalya’da En İyi Erkek Oyuncu dalında Altın Portakal kazanmıştı.

Don Kişot Sahte Şövalye 1971
Yönetmen: Semih Evin
Türk sinemasının kayıp eserlerinden biri olduğu için ne yazık ki üstünde konuşulan yazılan bir film değil. Filmi 1973 yılında ilkokulun salonuna kurulmuş küçük bir beyazperde üzerinde, 16 mm projeksiyon makinesinin tatlı tıkırtısıyla bazen kahkahalar atarak bazen de üzülerek seyretmiş, Don Kişot’u canlandıran Münir Özkul’a hayran kalmıştık. Sami Hazinses’in Sanço Panço rolünde oynadığı bu film keşke yeniden gün ışığına çıksa...

Edi ile Büdü Tiyatrocu 1952
Yönetmen: Şadan Kamil
Tiyatrocu Münir Özkul, sinemadaki ilk başrolünü Vasfi Rıza Zobu’yla birlikte “Edi ile Büdü”de oynadı. Film ilgi görünce aynı yıl “Edi ile Büdü Tiyatrocu” çekildi. Filmde Edi ile Büdü bir damı aktarmaya çalışırken bir tiyatro sahnesine düşer ve seyirciden gördükleri ilgi üzerine işe alınırlar... Senaryosunu Burhan Felek’in yazdığı film, sessiz sinema çağının komedilerini hatırlatır; Özkul’un komedideki ustalığını gösterir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder